Darten is een gezellig spel, en kan door iedereen
gespeelt worden of je dit met de familie, vrienden of in team verband
als echte sport speelt.
Hieronder volgen enkele interessante dartspellen:
Dart Spel 1: Scram
Wie dit spel begint speelt geen rol daar beide spelers
gelijke kansen krijgen.
Bovenaan het scorebord worden de namen van de 2 spelers geschreven. In
het midden,
van boven naar onder worden de getallen 1 tot en met 20 geschreven,
eindigend
met Bull. Het spel wordt gespeelt in 2 rondes waarbij de spelers om
beurt “scoorder”
en “stopper” zijn. De “stopper” gooit zijn 3 pijlen naar
3 willekeurige getallen. “Gestopte” getallen worden aangeduid met
een X bij het betreffende getal op het scorebord. Elk deel van het getal
mag
geraakt worden om het te “stoppen”. Vervolgens probeert de “scoorder”
zoveel mogelijk te scoren met 3 pijlen. Hij scoort echter geen punten in
de
“gestopte” getallen. Zijn score wordt onder zijn naam opgeteld. Als
alle getallen inclusief de Bullseye gestopt zijn, eindigt de eerste
ronde. Bij
de tweede ronde worden de rollen omgekeerd. Wie aan het einde van het
spel de
hoogste score heeft behaald, wint het spel.
——————————————————————————–
Dart Spel 2: Golf
Dit spel speel je met zoveel deelnemers als je zelf
wilt. Je noteert de namen
van de spelers op het bord en tevens de punten 1 t/m 9 of 1 t/m 18. Dat
is maar
net hoeveel tijd je hebt. Het maakt niet uit wie er begint want iedereen
krijgt
evenveel beurten. Het is bij golf de bedoeling om in zo weinig mogelijk
beurten
het balletje in the hole te slaan. Met dit dartspel is het dus de
bedoeling
om zo weinig mogelijk punten te scoren. De puntentoekenning is als
volgt:
* Een misser= 5 punten
* De grote enkel= 4 punten
* De kleine enkel= 3 punten
* De Triple= 2 punten
* De Dubbel= 1 Punt
Je bent niet verplicht om alle drie de pijlen te gooien. Alleen de score
van
de laatst gegooide pijl telt. Begin je dus met D1, dan is dat feitelijk
een
“Hole in one” en dan is de schade “slechts” 1 punt. Begin
je met een misser, maar gooi je vervolgens T1 en je stopt, dan krijg je
dus
niet 7 maar 2 punten. Je gaat nu gewoon om de beurt de cijfers aflopen
en degene
die aan het eind de minste punten heeft, heeft gewonnen.
——————————————————————————–
Dart Spel 3: Voetbal
Tja, het beestje heeft een naam nodig en voetbal is bij
ons populair. dus moet
er ook een spel zijn op het dartbord dat de naam “Voetbal” Draagt.
Je speelt het met zoveel deelnemers als je zelf wilt. De bedoeling is
eigenlijk
heel simpel: Om een doelpunt te kunnen maken, moet je uiteraard eerst de
bal
veroveren. De “Bull” functioneert tijdens dit spel als bal. Je moet
dus eerst proberen om een bull te gooien. Heb je de bull gegooid,
oftewel de
bal verovert, dan begint het scoren. Je kunt een doelpunt scoren door
een dubbel
te raken. Je mag net zolang proberen om te scoren, totdat iemand anders
de bal
verovert. Wie het eerst 10 doelpunten maakt, heeft gewonnen.
Dit is een mooi spel om je dubbels en de bull te oefenen. En zoals onze
zuiderburen
altijd zeggen:”Het is een plezant spelleke”
——————————————————————————–
Dart Spel 4: 1001 Andersom
leuk spelletje voor een bierronde. Niet echt nuttig maar
toch. Je begint bij
0 en moet eigenlijk zorgen dat je tegenstander eerder bij de 1001 punten
is
dan jijzelf. Bouncers of pijlen welke naast het bord vliegen, leveren 60
punten
op. Wil je dus een keer 180 scoren, dan is dit je kans. Er wordt gebullt
om
wie er moet beginnen (dat is dus in je nadeel). Probeer dus zo ver
mogelijk
van de bull te gooien, doch wel binnen de triple-ronde. Vervolgens
gewoon elke
beurt wel scoren, maar zo laag mogelijk. Je denkt nu dat dit een
eeuwigheid
gaat duren, maar je zult zien dat het toch ook lastig is om slechts 3 te
scoren.
——————————————————————————–
Dart Spel 5: Seventy
Dit is een mooi spel om je dubbels te oefenen en om
tevens wat uitworpcombinaties
te leren. Je begint met 70 punten. Probeer die uit te gooien. Lukt dat,
dan
komen er 10 punten bij, lukt dat niet, dan gaat er 1 punt af. Probeer
vervolgens
die score dus uit te gooien. Mocht je puntentotaal dalen tot 40: Dan is
het
spel afgelopen. Mocht je echter tot de 170 komen, dan heb je het spel
uitgespeeld.
——————————————————————————–
Dart Spel 6: Killer
Dit spel wordt met meerdere personen gespeeld. Alle
deelnemers gooien eerst
1 dart met hun “verkeerde” hand naar het bord. Het getal dat wordt
geraakt is vervolgens het getal van de desbetreffende speler. Vervolgens
moet
een ieder zijn eigen getal raken om “killer” te worden. Per treffer
ontvang je 1 letter en je hebt dus 6 treffers nodig om KILLER te
verwerven.
Zodra de term “killer” is verworven, kan worden begonnen met het
elimineren
van levens van andere deelnemers. Elke treffer op een nummer van een
andere
speler zorgt er dan ook voor dat die betreffende speler 1 leven
verliest. Zijn
al je letters op, dan rest slechts nog de eerste letter van je naam,
verlies
je die ook, dan lig je uit het spel. Je kan alleen Killen als je KILLER
kompleet
hebt staan: verlies je een leven, moet je eerst dat leven terugverdienen
om
de KILLER weer compleet te maken.
Dit spel kent vele variaties: Voor de geoefende darters
kun je bv. alleen de
triple of de dubbel laten tellen, killers mogen elkaar pas aanvallen als
er
geen spelers meer over zijn die nog geen killer zijn of het
terugverdienen van
een leven kan alleen met een dubbel/triple.
——————————————————————————–
Dart Spel 7: Around the Double
Dit spel wordt alleen gespeeld op de dubbels (de
buitenste smalle rand). Het
is de bedoeling om alle dubbels op volgorde (op- of aflopend) te raken.
Je begint
met de dubbele bull, ook wel bull’s eye of roos genoemd. Vervolgens de
dubbels
20 tot en met 1 of 1 tot en met 20. Per dubbel mogen slechts drie darts
(1 worp)
worden gebruikt. Wie de meeste dubbels heeft geraakt is de winnaar. Dit
is de
meest gebruikte oefening door geoefende darters.
——————————————————————————–
Dart Spel 8: Het grote Bull/41 spel
De ene darter (team) gooit op de bull, de andere gooit
voor een zo hoog mogelijk
punten aantal. Het team dat punten gooit heeft 25 zogenaamde levens.
Voor elke
bull die het bull gooiende team gooit verliest het punten-gooiende team
een
leven. Zodra 25 keer de bull geraakt (dubbele bull telt voor twee
treffers)
is wordt het punten totaal van het punten gooiende team genoteerd als
eindtotaal.
Het punten gooiende team krijgt uitsluitend punten erbij indien men meer
dan
41 punten gooit. 41 of lager telt niet aan. Een worp van 52 levert dus
11 punten
op bij het totaal.
Er wordt getost, de winnaar bepaald of deze begint met
bullen of punten gooien.
Nadat de bull gooier(s) 25 keer bull geraakt hebben wisselen we om: bull
werpers
worden punten werpers en andersom. Indien de nieuwe bull gooier(s) 25
keer bull
geraakt heeft maken we de balans op: diegene met de meeste punten is
winnaar.
——————————————————————————–
Dart Spel 9: Het rondje-boter-kaas-en-eieren spel
Je tekent dus een Boter-kaas en eieren spel en in ieder
vakje zet je een te
gooien getal. Behalve in het middelste vak: dat is uiteraard de dubbele
Bull.
14 8 9
20 DB 16
4 19 10
Nu moet je als team proberen om drie getallen op rij te
gooien. Ain’t that simple.
Een leuke afsluiter van een dartavond en als grote voordeel op het
traditionele
spel mag iedereen mee blijven gooien tot een team 3 op een rij heeft.
Een nadeel kan natuurlijk zijn dat niemand er 3 op een rij zet. Dan kun
je of
opnieuw beginnen of degene met de meeste kruisjes dan wel rondjes op het
veld
laten winnen.
——————————————————————————–
Dart Spel 10: rondje around the board / Big Six
Hierbij is het de bedoeling dat je iets “wegzet” voor de
tegenstander.
Alle vakjes op het bord welke opgesloten zitten in het ijzer tellen. Dus
ook
rondje 20, rondje 14, dubbele bull, enkele bull etc. Bij het wegzetten
telt
de eerste pijl die een afgesloten vak treft. Treft geen van de 3 pijlen
een
afgesloten vak, dan mag de tegenpartij wegzetten. Stel dat je kleine 14
wegzet,
dan moet de tegenpartij proberen om die kleine 14 te raken. Lukt dit,
dan mogen
hun met dezelfde beurt iets proberen weg te zetten. Raak je met de derde
pijl
het benodigde vak, dan mag je een nieuwe beurt (dus met 3 pijlen)
proberen om
iets weg te zetten. Mis je, dan kost dat een leven en iedere speler
heeft 6
levens. Het team dat al zijn spelers kwijt is, is logischerwijs ook
verliezer.
——————————————————————————–
Dart Spel 11: 4 op een rij
Vier op een rij is een leuk en eenvoudig spel voor 2
spelers of teams. Het
is een perfect spel om de ‘dubbels’ te oefenen.
Het gaat erom ‘vier op een rij’ te vormen door het gooien van de
dubbels, bull
of bullseye voordat de andere speler dat doet. De ‘vier op een rij’ mag
horizontaal,
verticaal of diagonaal worden gevormd.
Op het score-bord word een matrix getekend van 5 rijen en 5 kolommen. De
hoeken
worden allemaal gevuld met een B (bull). Het midden word gevuld met de
DB (bullseye).
De overige vakken worden in willekeurige volgorde gevuld met de getallen
van
het bord, waarbij ieder getal maar 1 keer word ingevuld, zoals hieronder
in
het voorbeeld is weergegeven:
B 8 15 19 B
20 3 13 9 17
4 11 DB 12 1
7 6 14 16 18
B 10 2 5 B
Om beurten gooien beide spelers 1 pijl voor de bullseye.
Degene die het dichtbij
is mag beginnen en kiest ‘kruisje’ of ‘rondje’ als markering. Daarna
gooien
de spelers om beurten hun 3 pijlen voor de dubbels. Om een bepaald vakje
te
winnen, moet een speler de dubbel van het getal in het vakje gooien. Een
speler
gooit bijvoorbeeld dubbel 10, dubbel 2 en trippel 7. Op het bord wordt
in het
vakje van de 10 en 2 een ‘kruisje’ of ‘rondje’ gezet. Nu heeft de
betreffende
speler nog de dubbel 5 en een bull nodig om ‘vier op een rij’ te vormen.
De
10 en 2 zijn nu niet meer door de andere speler te winnen. Gewoon even 4
dubbels
op een rij gooien en je hebt gewonnen.
——————————————————————————–
Dart Spel 12: Snooker
Leuk teamspel met een mooi afwisselend spelbeeld.
Het is de bedoeling dat je van de bovenste tabel een doel uitkiest en
dat doel
moet je dan vervolgens 3 keer raken om 1 punt te verzamelen. Lukt dit,
dan wordt
dat doel van het bord gehaald en mag de betreffende speler nog proberen
om te
scoren op een doel uit de onderste tabel. Ook hier moet een doel 3 keer
geraakt
worden alvorens de punten worden toegekend. Lukt het de speler ook om
daar te
scoren, dan mag hij weer proberen om een doel uit de bovenste tabel weg
te spelen.
De speler mag net zolang doorgaan totdat hij niet 3x een doel treft. Als
alle
doelen uit de bovenste tabel zijn weggespeeld, dan speelt men op
volgorde van
20,19,18,17,16,bull ook die doelen weg en het team met de meeste punten
is winnaar.
Speler a begint:
enkel 15, dubbel 15.
De 15 is nu 3 keer geraakt en de speler heeft 1 punt binnen.
De 15 wordt weggestreept in de bovenste tabel.
De pijlen worden uit het bord gehaald en nu mag de speler proberen om
een doel
te raken uit de onderste tabel.
Hij kiest voor de 16 want die levert het meeste op: 6 punten.
Hij gooit gelijk triple 16 en verdient daar dus de 6 punten mee.
Nu mag hij opnieuw een poging wagen om uit de bovenste tabel een doel
weg te
spelen.
Hij kiest voor de 10 maar slaagt er niet in om die 3 keer te raken.
De speler heeft in totaal 7 punten verzameld en een speler van het
andere team
is nu aan de beurt.
——————————————————————————–
Dart Spel 13: 21
Het veld bestaat nu uit 21 Vlakken: 1 t/m 20 en de bull.
Nu moet je zo snel
mogelijk van de 1 naar de bull gaan. Gooi je een enkel, dan ga je naar
het volgende
cijfer. Gooi je een dubbel, dan mag je het volgende cijfer overslaan en
gooi
je een triple, dan sla je zelfs 2 nummers over. Ben je dus bij de 19 en
je gooit
een triple, dan ben je klaar. Gooi je triple 20, dan mag je van je
totaal aantal
benodigde dartpijlen er 1 in mindering brengen. Bij een gelijke stand
kan je
het aantal triples van doorslag laten zijn. Dit spel kan je bemoeilijken
door
bv. te stellen dat je moet eindigen met bull’s eye.
——————————————————————————–
Dart Spel 14: Fives
Je begint met 101 punten. Je behaalde punten per beurt
moeten deelbaar zijn
door 5 en daarnaast moeten alle pijlen een score maken Een beurt met een
bouncer
telt dus niet. Het aantal behaalde punten deel je dan door 5 en dat
aantal trek
je van je punten af. Gooi je dus 45, dan mag je 9 punten aftrekken. Ook
hier
zijn vele variaties mogelijk zoals een andere beginscore, eindigen en of
beginnen
met een dubbel, na een over-score moet je helemaal opnieuw beginnen. Dat
laatste
lijkt me alleen leuk als je niet met teveel punten begint bv. 51.
——————————————————————————–
Dart Spel 15: Half-it
Dit spel speel je met zoveel deelnemers als dat je zelf
wilt. Je laat elke
speler met zijn linkerarm een pijl in het bord gooien. zo krijg je een
willekeurige
reeks van doelen. Nu gaan we om de beurt in 1 beurt proberen om het
eerste nummer
te raken. Alle gescoorde punten worden per speler opgeschreven. Als
iedereen
geweest is, dan komt het volgende doel aan de beurt. Mist men in een
beurt een
doel, dan worden de punten van die speler gehalveerd, afgerond naar
boven. Dus
stond je op 79 punten en je mist een doel, dan hou je 40 punten over. Je
kunt
bv. afspreken dat het laatste doel altijd een bull is. Er is ook wel een
standaardreeks
getallen welke voor dit spel gebruikt worden:
12-13-14-Dubbel-15-16-17-Tripple-18-19-20-B-41.
De laatste beurt moet je dan met drie pijlen exact 41 punten zien te
halen en
bij dubbel of triple maakt het niet uit welke, als je er maar wel 1
gooit. Met
deze “brekers” ertussen kun je dit spel spelen met spelers van
verschillende
niveaus en blijft het toch spannend en aantrekkelijk voor alle
deelnemers.
——————————————————————————–
Dart Spel 16: ABC Dartgame
Een heel simpel en leuk spelletje om te oefenen. Je kent
aan elke letter van
het alfabet een doel op het bord toe. Je verzint een woord en je moet de
letters
van dat woord zien te gooien op het bord om te winnen. Om het wat
moeilijk te
maken kun je klinkers koppelen aan een dubbel of een tripple. Je kunt
dit met
zoveel spelers spelen als je zelf wilt.
——————————————————————————–
Dart Spel 17: Shanghai
Een Shanghai gooien wil zeggen dat je in 1 beurt van
hetzelfde getal zowel
de enkel als de dubbel en de triple gooit. In het spel Shanghai begin je
met
de 1 en zo ga je door tot de 20. de puntentelling is zeer eenvoudig: als
bv.
de 4 aan de beurt is, dan tellen alle punten die je op de 4 scoort. Dus
met
3 pijlen 4x de 4 raken levert je 16 punten op. Degene die het voor
elkaar krijgt
om als eerste op het beoogde doel een Shanghai te scoren, die is
automatisch
winnaar. Lukt dit door geen van de deelnemers, dan is uiteraard de
behaalde
score van doorslaggevende aard.
Als bierronde is er ook een variant voor het hele team
voorhanden. Het werkt
in principe hetzelfde, alleen nu gooit eerst van het ene team iedereen
op de
1, en dan van het andere team iedereen. Als er een Shanghai gegooid
word, dan
heeft het andere team 1 nabeurt. Daarnaast mag een speler vanaf de 7 en
hoger,
geen oneven nummers meer missen. Gooi je dus alle drie de pijlen naast
de 7,
9, 11, 13, 15, 17 of 19, dan kun je gaan douchen. Het team dat Shanghai
gooit,
of dat aan het eind de meeste punten heeft, is winnaar.
——————————————————————————–
Dart Spel 18: Ten Eleven
De deelnemers moeten in elke beurt zowel een 10 als een
11 gooien. Lukt dit,
dan krijg je voor elke “hit” een punt. Mis je echter of de 10 of de
11, dan worden er geen punten genoteerd. Een enkel is 1 punt, een dubbel
2 punten
en dan is dus de triple goed voor 3 punten. Het is de bedoeling om zo 51
punten
te verzamelen. Je kunt dit spel natuurlijk ook met je dartmaat oefenen
en dan wel
op 2 cijfers waarvan je weet dat je daar nogal eens moeite mee hebt in
een wedstrijd.
——————————————————————————–
Dart Spel 19: Zwart wit
Nog maar eens een variant op de standaard 501. Nu is het
echter zo dat de
ene deelnemer of team slechts kan scoren op de witte vakken en zijn
bijbehorende
triples, en het andere team of deelnemer kan dan dus slechts scoren op
de zwarte
vlakken en de bijbehorende triples. Raak je de andere kleur, dan trek je
dat
puntenaantal af van je behaalde punten. Je kunt dus een negatieve score
laten
noteren. Met het eindigen op een dubbel kun je ook afspreken dat dat in
je eigen
kleur moet gebeuren. Dat kan erg leuk zijn omdat als je bv. op 36 staat
(zwart)
en je gooit dan dus een 4 (wit), dan sta je dus weer op Tops (wederom
zwart).
Aan de andere kant: stel dat je bij dubbel 10 enkel 10 gooit, dan kun je
dus
niet uit met dubbel 5 want dat is een “witte dubbel”. De zwarte speler
gooit zich dus al kapot als zijn overgebleven punten lager worden dan 4.
Dubbel
1 is nl. een witte dubbel.
——————————————————————————–
Dart Spel 20: Dubbelen
Dit is een versie van het bekende spel around the board.
Je speelt het met
2 of meerdere spelers. Elke darter begint bij D1. Als iedere darter op
D1 heeft
gegooid, gaan we naar D2. etc., zo tot de D20 toe. Men begint met 25
punten.
Raakt men een dubbel 1 of meerdere keren, dan krijgt men dat aantal
punten erbij
(oftewel 2x D1= 4 punten). Mis je een dubbel, dan krijg je het aantal
punten
in mindering, waar die dubbel voor staat. (D1 missen is 2 punten in
mindering).
Kom je met je puntentotaal negatief uit, dan is het spel voor jou
afgelopen.
Zijn er meerdere spelers die de ronde volmaken, dan is degene met de
meeste
punten winnaar.
——————————————————————————–
Dart Spel 21: Sudden death
Leuk gezelschapsspel wat je bij voorkeur met minimaal
een speler of 5 moet
spelen. Het is even simpel en makkelijk te volgen voor iedereen. Iedere
speler
gooit 3 pijlen en de speler met de minste punten valt af. De
overgebleven spelers
herhalen dit en op een gegeven moment blijft er nog maar 1 speler over
en die
heeft dus gewonnen. Een erg leuk en simpel spelletje waar je dus met
veel spelers
aan kan deelnemen.
Darten is een gezellig spel, en kan door iedereen gespeelt worden of je dit met de familie, vrienden of in team verband als echte sport speelt.
Hieronder volgen enkele interessante dartspellen:
Dart Spel 1: Scram
Wie dit spel begint speelt geen rol daar beide spelers gelijke kansen krijgen.
Bovenaan het scorebord worden de namen van de 2 spelers geschreven. In het midden,
van boven naar onder worden de getallen 1 tot en met 20 geschreven, eindigend
met Bull. Het spel wordt gespeelt in 2 rondes waarbij de spelers om beurt “scoorder”
en “stopper” zijn. De “stopper” gooit zijn 3 pijlen naar
3 willekeurige getallen. “Gestopte” getallen worden aangeduid met
een X bij het betreffende getal op het scorebord. Elk deel van het getal mag
geraakt worden om het te “stoppen”. Vervolgens probeert de “scoorder”
zoveel mogelijk te scoren met 3 pijlen. Hij scoort echter geen punten in de
“gestopte” getallen. Zijn score wordt onder zijn naam opgeteld. Als
alle getallen inclusief de Bullseye gestopt zijn, eindigt de eerste ronde. Bij
de tweede ronde worden de rollen omgekeerd. Wie aan het einde van het spel de
hoogste score heeft behaald, wint het spel.
——————————————————————————–
Dart Spel 2: Golf
Dit spel speel je met zoveel deelnemers als je zelf wilt. Je noteert de namen
van de spelers op het bord en tevens de punten 1 t/m 9 of 1 t/m 18. Dat is maar
net hoeveel tijd je hebt. Het maakt niet uit wie er begint want iedereen krijgt
evenveel beurten. Het is bij golf de bedoeling om in zo weinig mogelijk beurten
het balletje in the hole te slaan. Met dit dartspel is het dus de bedoeling
om zo weinig mogelijk punten te scoren. De puntentoekenning is als volgt:
* Een misser= 5 punten
* De grote enkel= 4 punten
* De kleine enkel= 3 punten
* De Triple= 2 punten
* De Dubbel= 1 Punt
Je bent niet verplicht om alle drie de pijlen te gooien. Alleen de score van
de laatst gegooide pijl telt. Begin je dus met D1, dan is dat feitelijk een
“Hole in one” en dan is de schade “slechts” 1 punt. Begin
je met een misser, maar gooi je vervolgens T1 en je stopt, dan krijg je dus
niet 7 maar 2 punten. Je gaat nu gewoon om de beurt de cijfers aflopen en degene
die aan het eind de minste punten heeft, heeft gewonnen.
——————————————————————————–
Dart Spel 3: Voetbal
Tja, het beestje heeft een naam nodig en voetbal is bij ons populair. dus moet
er ook een spel zijn op het dartbord dat de naam “Voetbal” Draagt.
Je speelt het met zoveel deelnemers als je zelf wilt. De bedoeling is eigenlijk
heel simpel: Om een doelpunt te kunnen maken, moet je uiteraard eerst de bal
veroveren. De “Bull” functioneert tijdens dit spel als bal. Je moet
dus eerst proberen om een bull te gooien. Heb je de bull gegooid, oftewel de
bal verovert, dan begint het scoren. Je kunt een doelpunt scoren door een dubbel
te raken. Je mag net zolang proberen om te scoren, totdat iemand anders de bal
verovert. Wie het eerst 10 doelpunten maakt, heeft gewonnen.
Dit is een mooi spel om je dubbels en de bull te oefenen. En zoals onze zuiderburen
altijd zeggen:”Het is een plezant spelleke”
——————————————————————————–
Dart Spel 4: 1001 Andersom
leuk spelletje voor een bierronde. Niet echt nuttig maar toch. Je begint bij
0 en moet eigenlijk zorgen dat je tegenstander eerder bij de 1001 punten is
dan jijzelf. Bouncers of pijlen welke naast het bord vliegen, leveren 60 punten
op. Wil je dus een keer 180 scoren, dan is dit je kans. Er wordt gebullt om
wie er moet beginnen (dat is dus in je nadeel). Probeer dus zo ver mogelijk
van de bull te gooien, doch wel binnen de triple-ronde. Vervolgens gewoon elke
beurt wel scoren, maar zo laag mogelijk. Je denkt nu dat dit een eeuwigheid
gaat duren, maar je zult zien dat het toch ook lastig is om slechts 3 te scoren.
——————————————————————————–
Dart Spel 5: Seventy
Dit is een mooi spel om je dubbels te oefenen en om tevens wat uitworpcombinaties
te leren. Je begint met 70 punten. Probeer die uit te gooien. Lukt dat, dan
komen er 10 punten bij, lukt dat niet, dan gaat er 1 punt af. Probeer vervolgens
die score dus uit te gooien. Mocht je puntentotaal dalen tot 40: Dan is het
spel afgelopen. Mocht je echter tot de 170 komen, dan heb je het spel uitgespeeld.
——————————————————————————–
Dart Spel 6: Killer
Dit spel wordt met meerdere personen gespeeld. Alle deelnemers gooien eerst
1 dart met hun “verkeerde” hand naar het bord. Het getal dat wordt
geraakt is vervolgens het getal van de desbetreffende speler. Vervolgens moet
een ieder zijn eigen getal raken om “killer” te worden. Per treffer
ontvang je 1 letter en je hebt dus 6 treffers nodig om KILLER te verwerven.
Zodra de term “killer” is verworven, kan worden begonnen met het elimineren
van levens van andere deelnemers. Elke treffer op een nummer van een andere
speler zorgt er dan ook voor dat die betreffende speler 1 leven verliest. Zijn
al je letters op, dan rest slechts nog de eerste letter van je naam, verlies
je die ook, dan lig je uit het spel. Je kan alleen Killen als je KILLER kompleet
hebt staan: verlies je een leven, moet je eerst dat leven terugverdienen om
de KILLER weer compleet te maken.
Dit spel kent vele variaties: Voor de geoefende darters kun je bv. alleen de
triple of de dubbel laten tellen, killers mogen elkaar pas aanvallen als er
geen spelers meer over zijn die nog geen killer zijn of het terugverdienen van
een leven kan alleen met een dubbel/triple.
——————————————————————————–
Dart Spel 7: Around the Double
Dit spel wordt alleen gespeeld op de dubbels (de buitenste smalle rand). Het
is de bedoeling om alle dubbels op volgorde (op- of aflopend) te raken. Je begint
met de dubbele bull, ook wel bull’s eye of roos genoemd. Vervolgens de dubbels
20 tot en met 1 of 1 tot en met 20. Per dubbel mogen slechts drie darts (1 worp)
worden gebruikt. Wie de meeste dubbels heeft geraakt is de winnaar. Dit is de
meest gebruikte oefening door geoefende darters.
——————————————————————————–
Dart Spel 8: Het grote Bull/41 spel
De ene darter (team) gooit op de bull, de andere gooit voor een zo hoog mogelijk
punten aantal. Het team dat punten gooit heeft 25 zogenaamde levens. Voor elke
bull die het bull gooiende team gooit verliest het punten-gooiende team een
leven. Zodra 25 keer de bull geraakt (dubbele bull telt voor twee treffers)
is wordt het punten totaal van het punten gooiende team genoteerd als eindtotaal.
Het punten gooiende team krijgt uitsluitend punten erbij indien men meer dan
41 punten gooit. 41 of lager telt niet aan. Een worp van 52 levert dus 11 punten
op bij het totaal.
Er wordt getost, de winnaar bepaald of deze begint met bullen of punten gooien.
Nadat de bull gooier(s) 25 keer bull geraakt hebben wisselen we om: bull werpers
worden punten werpers en andersom. Indien de nieuwe bull gooier(s) 25 keer bull
geraakt heeft maken we de balans op: diegene met de meeste punten is winnaar.
——————————————————————————–
Dart Spel 9: Het rondje-boter-kaas-en-eieren spel
Je tekent dus een Boter-kaas en eieren spel en in ieder vakje zet je een te
gooien getal. Behalve in het middelste vak: dat is uiteraard de dubbele Bull.
14 8 9
20 DB 16
4 19 10
Nu moet je als team proberen om drie getallen op rij te gooien. Ain’t that simple.
Een leuke afsluiter van een dartavond en als grote voordeel op het traditionele
spel mag iedereen mee blijven gooien tot een team 3 op een rij heeft.
Een nadeel kan natuurlijk zijn dat niemand er 3 op een rij zet. Dan kun je of
opnieuw beginnen of degene met de meeste kruisjes dan wel rondjes op het veld
laten winnen.
——————————————————————————–
Dart Spel 10: rondje around the board / Big Six
Hierbij is het de bedoeling dat je iets “wegzet” voor de tegenstander.
Alle vakjes op het bord welke opgesloten zitten in het ijzer tellen. Dus ook
rondje 20, rondje 14, dubbele bull, enkele bull etc. Bij het wegzetten telt
de eerste pijl die een afgesloten vak treft. Treft geen van de 3 pijlen een
afgesloten vak, dan mag de tegenpartij wegzetten. Stel dat je kleine 14 wegzet,
dan moet de tegenpartij proberen om die kleine 14 te raken. Lukt dit, dan mogen
hun met dezelfde beurt iets proberen weg te zetten. Raak je met de derde pijl
het benodigde vak, dan mag je een nieuwe beurt (dus met 3 pijlen) proberen om
iets weg te zetten. Mis je, dan kost dat een leven en iedere speler heeft 6
levens. Het team dat al zijn spelers kwijt is, is logischerwijs ook verliezer.
——————————————————————————–
Dart Spel 11: 4 op een rij
Vier op een rij is een leuk en eenvoudig spel voor 2 spelers of teams. Het
is een perfect spel om de ‘dubbels’ te oefenen.
Het gaat erom ‘vier op een rij’ te vormen door het gooien van de dubbels, bull
of bullseye voordat de andere speler dat doet. De ‘vier op een rij’ mag horizontaal,
verticaal of diagonaal worden gevormd.
Op het score-bord word een matrix getekend van 5 rijen en 5 kolommen. De hoeken
worden allemaal gevuld met een B (bull). Het midden word gevuld met de DB (bullseye).
De overige vakken worden in willekeurige volgorde gevuld met de getallen van
het bord, waarbij ieder getal maar 1 keer word ingevuld, zoals hieronder in
het voorbeeld is weergegeven:
B 8 15 19 B
20 3 13 9 17
4 11 DB 12 1
7 6 14 16 18
B 10 2 5 B
Om beurten gooien beide spelers 1 pijl voor de bullseye. Degene die het dichtbij
is mag beginnen en kiest ‘kruisje’ of ‘rondje’ als markering. Daarna gooien
de spelers om beurten hun 3 pijlen voor de dubbels. Om een bepaald vakje te
winnen, moet een speler de dubbel van het getal in het vakje gooien. Een speler
gooit bijvoorbeeld dubbel 10, dubbel 2 en trippel 7. Op het bord wordt in het
vakje van de 10 en 2 een ‘kruisje’ of ‘rondje’ gezet. Nu heeft de betreffende
speler nog de dubbel 5 en een bull nodig om ‘vier op een rij’ te vormen. De
10 en 2 zijn nu niet meer door de andere speler te winnen. Gewoon even 4 dubbels
op een rij gooien en je hebt gewonnen.
——————————————————————————–
Dart Spel 12: Snooker
Leuk teamspel met een mooi afwisselend spelbeeld.
Het is de bedoeling dat je van de bovenste tabel een doel uitkiest en dat doel
moet je dan vervolgens 3 keer raken om 1 punt te verzamelen. Lukt dit, dan wordt
dat doel van het bord gehaald en mag de betreffende speler nog proberen om te
scoren op een doel uit de onderste tabel. Ook hier moet een doel 3 keer geraakt
worden alvorens de punten worden toegekend. Lukt het de speler ook om daar te
scoren, dan mag hij weer proberen om een doel uit de bovenste tabel weg te spelen.
De speler mag net zolang doorgaan totdat hij niet 3x een doel treft. Als alle
doelen uit de bovenste tabel zijn weggespeeld, dan speelt men op volgorde van
20,19,18,17,16,bull ook die doelen weg en het team met de meeste punten is winnaar.
1 6 11 score team A:
2 7 12 score speler:
3 8 13
4 9 14 score team B:
5 10 15 score speler:
doel = aantal punten
16 = 6
17 = 5
18 = 4
19 = 3
20 = 2
Bull = 7
Voorbeeld
Speler a begint:
enkel 15, dubbel 15.
De 15 is nu 3 keer geraakt en de speler heeft 1 punt binnen.
De 15 wordt weggestreept in de bovenste tabel.
De pijlen worden uit het bord gehaald en nu mag de speler proberen om een doel
te raken uit de onderste tabel.
Hij kiest voor de 16 want die levert het meeste op: 6 punten.
Hij gooit gelijk triple 16 en verdient daar dus de 6 punten mee.
Nu mag hij opnieuw een poging wagen om uit de bovenste tabel een doel weg te
spelen.
Hij kiest voor de 10 maar slaagt er niet in om die 3 keer te raken.
De speler heeft in totaal 7 punten verzameld en een speler van het andere team
is nu aan de beurt.
——————————————————————————–
Dart Spel 13: 21
Het veld bestaat nu uit 21 Vlakken: 1 t/m 20 en de bull. Nu moet je zo snel
mogelijk van de 1 naar de bull gaan. Gooi je een enkel, dan ga je naar het volgende
cijfer. Gooi je een dubbel, dan mag je het volgende cijfer overslaan en gooi
je een triple, dan sla je zelfs 2 nummers over. Ben je dus bij de 19 en je gooit
een triple, dan ben je klaar. Gooi je triple 20, dan mag je van je totaal aantal
benodigde dartpijlen er 1 in mindering brengen. Bij een gelijke stand kan je
het aantal triples van doorslag laten zijn. Dit spel kan je bemoeilijken door
bv. te stellen dat je moet eindigen met bull’s eye.
——————————————————————————–
Dart Spel 14: Fives
Je begint met 101 punten. Je behaalde punten per beurt moeten deelbaar zijn
door 5 en daarnaast moeten alle pijlen een score maken Een beurt met een bouncer
telt dus niet. Het aantal behaalde punten deel je dan door 5 en dat aantal trek
je van je punten af. Gooi je dus 45, dan mag je 9 punten aftrekken. Ook hier
zijn vele variaties mogelijk zoals een andere beginscore, eindigen en of beginnen
met een dubbel, na een over-score moet je helemaal opnieuw beginnen. Dat laatste
lijkt me alleen leuk als je niet met teveel punten begint bv. 51.
——————————————————————————–
Dart Spel 15: Half-it
Dit spel speel je met zoveel deelnemers als dat je zelf wilt. Je laat elke
speler met zijn linkerarm een pijl in het bord gooien. zo krijg je een willekeurige
reeks van doelen. Nu gaan we om de beurt in 1 beurt proberen om het eerste nummer
te raken. Alle gescoorde punten worden per speler opgeschreven. Als iedereen
geweest is, dan komt het volgende doel aan de beurt. Mist men in een beurt een
doel, dan worden de punten van die speler gehalveerd, afgerond naar boven. Dus
stond je op 79 punten en je mist een doel, dan hou je 40 punten over. Je kunt
bv. afspreken dat het laatste doel altijd een bull is. Er is ook wel een standaardreeks
getallen welke voor dit spel gebruikt worden: 12-13-14-Dubbel-15-16-17-Tripple-18-19-20-B-41.
De laatste beurt moet je dan met drie pijlen exact 41 punten zien te halen en
bij dubbel of triple maakt het niet uit welke, als je er maar wel 1 gooit. Met
deze “brekers” ertussen kun je dit spel spelen met spelers van verschillende
niveaus en blijft het toch spannend en aantrekkelijk voor alle deelnemers.
——————————————————————————–
Dart Spel 16: ABC Dartgame
Een heel simpel en leuk spelletje om te oefenen. Je kent aan elke letter van
het alfabet een doel op het bord toe. Je verzint een woord en je moet de letters
van dat woord zien te gooien op het bord om te winnen. Om het wat moeilijk te
maken kun je klinkers koppelen aan een dubbel of een tripple. Je kunt dit met
zoveel spelers spelen als je zelf wilt.
——————————————————————————–
Dart Spel 17: Shanghai
Een Shanghai gooien wil zeggen dat je in 1 beurt van hetzelfde getal zowel
de enkel als de dubbel en de triple gooit. In het spel Shanghai begin je met
de 1 en zo ga je door tot de 20. de puntentelling is zeer eenvoudig: als bv.
de 4 aan de beurt is, dan tellen alle punten die je op de 4 scoort. Dus met
3 pijlen 4x de 4 raken levert je 16 punten op. Degene die het voor elkaar krijgt
om als eerste op het beoogde doel een Shanghai te scoren, die is automatisch
winnaar. Lukt dit door geen van de deelnemers, dan is uiteraard de behaalde
score van doorslaggevende aard.
Als bierronde is er ook een variant voor het hele team voorhanden. Het werkt
in principe hetzelfde, alleen nu gooit eerst van het ene team iedereen op de
1, en dan van het andere team iedereen. Als er een Shanghai gegooid word, dan
heeft het andere team 1 nabeurt. Daarnaast mag een speler vanaf de 7 en hoger,
geen oneven nummers meer missen. Gooi je dus alle drie de pijlen naast de 7,
9, 11, 13, 15, 17 of 19, dan kun je gaan douchen. Het team dat Shanghai gooit,
of dat aan het eind de meeste punten heeft, is winnaar.
——————————————————————————–
Dart Spel 18: Ten Eleven
De deelnemers moeten in elke beurt zowel een 10 als een 11 gooien. Lukt dit,
dan krijg je voor elke “hit” een punt. Mis je echter of de 10 of de
11, dan worden er geen punten genoteerd. Een enkel is 1 punt, een dubbel 2 punten
en dan is dus de triple goed voor 3 punten. Het is de bedoeling om zo 51 punten
te verzamelen. Je kunt dit spel natuurlijk ook met je dartmaat oefenen en dan wel
op 2 cijfers waarvan je weet dat je daar nogal eens moeite mee hebt in een wedstrijd.
——————————————————————————–
Dart Spel 19: Zwart wit
Nog maar eens een variant op de standaard 501. Nu is het echter zo dat de
ene deelnemer of team slechts kan scoren op de witte vakken en zijn bijbehorende
triples, en het andere team of deelnemer kan dan dus slechts scoren op de zwarte
vlakken en de bijbehorende triples. Raak je de andere kleur, dan trek je dat
puntenaantal af van je behaalde punten. Je kunt dus een negatieve score laten
noteren. Met het eindigen op een dubbel kun je ook afspreken dat dat in je eigen
kleur moet gebeuren. Dat kan erg leuk zijn omdat als je bv. op 36 staat (zwart)
en je gooit dan dus een 4 (wit), dan sta je dus weer op Tops (wederom zwart).
Aan de andere kant: stel dat je bij dubbel 10 enkel 10 gooit, dan kun je dus
niet uit met dubbel 5 want dat is een “witte dubbel”. De zwarte speler
gooit zich dus al kapot als zijn overgebleven punten lager worden dan 4. Dubbel
1 is nl. een witte dubbel.
——————————————————————————–
Dart Spel 20: Dubbelen
Dit is een versie van het bekende spel around the board. Je speelt het met
2 of meerdere spelers. Elke darter begint bij D1. Als iedere darter op D1 heeft
gegooid, gaan we naar D2. etc., zo tot de D20 toe. Men begint met 25 punten.
Raakt men een dubbel 1 of meerdere keren, dan krijgt men dat aantal punten erbij
(oftewel 2x D1= 4 punten). Mis je een dubbel, dan krijg je het aantal punten
in mindering, waar die dubbel voor staat. (D1 missen is 2 punten in mindering).
Kom je met je puntentotaal negatief uit, dan is het spel voor jou afgelopen.
Zijn er meerdere spelers die de ronde volmaken, dan is degene met de meeste
punten winnaar.
——————————————————————————–
Dart Spel 21: Sudden death
Leuk gezelschapsspel wat je bij voorkeur met minimaal een speler of 5 moet
spelen. Het is even simpel en makkelijk te volgen voor iedereen. Iedere speler
gooit 3 pijlen en de speler met de minste punten valt af. De overgebleven spelers
herhalen dit en op een gegeven moment blijft er nog maar 1 speler over en die
heeft dus gewonnen. Een erg leuk en simpel spelletje waar je dus met veel spelers
aan kan deelnemen.
Bron: Sonny's Darts